Проектна діяльність на уроках англійської мови
Учитель — це той же вчений, але в своїй особливій лабораторії, де він, всебічно
вивчаючи учнів, невпинно творить, щоденно веде пошуки найдосконаліших методів
проектування доль і душ людських.
Б. ПАТОН
Удосконалення загальної середньої освіти спрямовано на переорієнтацію процесу
навчання, на розвиток особистості учня, навчання його самостійно оволодівати
новими знаннями. Сучасна молода людина об'єктивно змушена бути більш мобільною,
інформованою, критично і творчо мислячою, а значить і більш мотивованою до
самонавчання і саморозвитку.
- урахування вікових особливостей учнів, їхніх інтересів, можливостей і потреб, що проявляється у відборі предметного змісту мовлення;
- надання учню права вибору рівня навченості й подальшого профілю навчання;
- урахування професійних устремлінь учнів та їх потреб за рахунок введення профільної освіти у старших класах;
- формулювання вимог до рівня підготовки учнів, за яких діяль-нісна складова домінує над знаннієвою.
Діяльнісна спрямованість навчання іноземних мов відображена в цілях навчання і
в структурі програми: акцент зміщений на розвиток іншомовної комунікативної
компетенції учня в єдності всіх її складових (мовної, мовленнєвої,
соціокультурної, навчально-пізнавальної компетенції).
Зміст навчання зорієнтовано на розвиток мотивації учнів до вивчення і на
формування умінь у всіх видах мовленнєвої діяльності, розвиток загальних
навчальних умінь і навичок, отримання учнями досвіду навчальної, пізнавальної,
комунікативної, практичної діяльності.Найбільш прийнятою технологією навчання «навчання у співпраці» (парні та групові види робіт) і «проектна методика».
Основні завдання "проектної методики" - розвивати вісім інтелектуальних здібностей, що мають безпосереднє
відношення до формування творчості, особливо у молодшому шкільному віці:
розкутість, невимушеність; гнучкість мислення, здатність змінити свою думку;
оригінальність, нестереотипність; точність у відпрацюванні кожної деталі;
цікавість; швидке орієнтування у складній ситуації; почуття комфорту поміж
складного і невизначеного; уява і фантазія.
Проектна робота допомагає дітям вільно висловлювати свої думки в невимушеній,
але педагогічно скерованій обстановці. Окрім того, школярі вчаться працювати в
колективі, де від кожної окремої думки залежить, яким буде результат. Важливим
у створенні проекту є й те, що така діяльність дає змогу безпосередньо «побачити»
кінцевий результат і втілити у ній весь свій попередній досвід. Під час
презентації кінцевого результату — готового проекту — діти спроможні виразити
себе без страху помилитися, готуються до виступу перед аудиторією, можуть бути
і членами журі і самі виступати у ролі «конкурсантів».
Проектна технологія підвищує як рівень інтелектуального розвитку дитини, так і
соціально-комунікативну роль кожної особистості в колективі, стимулює інтерес
учнів до нових знань, розвиток дитини через розв'язання проблем і застосування
їх у конкретній діяльності.
Проект — це самостійна планована і реалізована школярами робота, в якій мовне
спілкування введене в інтелектуально-емоційний контекст іншої діяльності. Учні
використовують мову для виконання завдань, що характеризуються новизною результату
і нових способів його досягнення. Для цього їм пропонуються різні творчі
комунікативні завдання, які орієнтуються на розв'язання проблем.Проекти можуть бути представленні як:
- творча робота з малюнками, аплікацією, вирізками з періодичних видань;
- стіннівка;
- тематична виставка поробок;
- фотоколаж;
- плакати, буклети, проспекти; випуски газет чи журналів на одну з тем;
- видання книжок;
- створення радіо й телепрограм;
- проведення вечірок (концертів, вистав і свят);
- організація пресконференцій;
- ігри, вікторини;
- інтерв'ю.
Застосовуючи проектну роботу під час процесу навчання, існує можливість
ознайомити дітей ближче, яскравіше з культурою, традиціями та звичаями країн і
національностей, мова яких вивчається. Учні перетворюються з пасивних слухачів на
активних учасників цих традицій, що допоможе їм на все життя запам'ятати
такі проекти. У дітей з'являється велика впевненість у своїх здібностях,
інтерес до вивчення певної культури та англійської мови загалом у багатьох
учнів змінюється ставлення до уроку на позитивне, поліпшуються оцінки і
відчувається чималий прогрес у вивченні предмета.
Мета проектної роботи в тому, що кожна дитина має можливість проявити себе як
найкраще: продемонструвати свої творчі здібності, використовуючи при цьому
набуті знання й навички і лексики, граматики тощо, поділитися життєвим
досвідом, розкрити в собі й у своїх друзях нові таланти, позбутися багатьох
комплексів, мати на все свою власну думку і не боятися її аргументувати,
навчитися слухати думки інших і поважати їх. До цієї роботи треба залучати абсолютно
всіх учнів, не враховуючи рівень їх знань або вік. Бо тут важливий
безпосередньо процес роботи, а не її результат.
Сучасна педагогіка розрізняє такі типи проектів за складом учасників проектної
діяльності:
- Індивідуальні
- Колективні (парні, групові)
- Дослідницькі
- Творчі
- Інформаційні
- Проекти з використанням комп'ютерних технологій та Інтернету
- Практичні
Метод проектів спрямований на те, щоб розвинути активне самостійне мислення
дитини і навчити її не просто запам'ятовувати і відтворювати знання, які дає
йому школа, а вміти застосовувати їх на практиці.
Треба пам'ятати, щоб розв'язати проблему, яка лежить в основі проекту, школярі
повинні володіти певними інтелектуальними, творчими і комунікативними
вміннями. До них можна віднести вміння:
- працювати з текстом (виділяти головну думку, вести пошук потрібної інформації в іноземному тексті);
- аналізувати інформацію;
- робити узагальнення, висновки;
- використовувати різноманітний довідковий матеріал.
Завданням навчання різних видів мовленнєвої діяльності і є формування
багатьох із названих умінь. До творчих умінь належать уміння:
- вести дискусію, чути і слухати співрозмовника, відстоювати свою точку зору, підкріплену аргументами;
- знаходити компроміс із співрозмовником;
- лаконічно висловлювати свою думку.
Таким чином, для грамотного використання методу проектів необхідна значна
підготовка, яка здійснюється в цілісній системі навчання в школі. Така
підготовка має проводитися постійно, систематично і паралельно з роботою над
проектом.
Якщо вчитель вирішив використати при вивченні якогось розділу чи питання
програми метод проектів, він повинен все чітко продумати, розробити,
передбачити, визначити навчальні завдання, розрахувати, яку допомогу можна
надати учням, не пропонуючи готових рішень.
У курсі іноземної мови метод проектів може використовуватися практично до
будь-якої теми, оскільки відбір тематики здійснюється з урахуванням практичної
значимості для учня (людина і її оточення). Головне це сформулювати проблему, над
якою учні будуть працювати під час роботи над темою.
Технологія проектування передбачає розв'язання учнем або групою учнів
якої-небудь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних
методів, засобів навчання, а з другого — інтегрування знань, умінь з різних
галузей науки, техніки, творчості.
Працюючи над проектом в групі чи індивідуально, учень опиняється в середовищі,
яке сприяє розвиткові умінь і навичок окреслення проблеми, визначення мети,
збирання інформації, обговорення форми роботи і вироблення оптимальних шляхів
її виконання й презентації. Проект дає можливість кожному учасникові,
незалежно від рівня його підготовки, виявити свою індивідуальність і зробити
особистий внесок у спільну справу. Правильно визначені умови і завдання навіть
в індивідуальному проекті залучають учня до взаємодії з однокласниками,
вчителями, бібліотекарем, іншими фахівцями, до розвитку навичок роботи з
каталогом чи в Інтернеті. У разі парної чи групової роботи по-новому постають
проблеми лідерства і партнерства. Учасникам групового проекту доводиться
організовувати обговорення завдання, вчитися раціонально розподіляти обов'язки
в групі, досягати консенсусу шляхом конструктивного компромісу, вчитися робити
вибір, брати на себе відповідальність за прийняте рішення. У проектній
діяльності учні з вищим рівнем підготовки надають допомогу «повільним»
(слабшим) учням, тобто учні навчаються один у одного. «Повільні» учні
почуваються комфортно. Отримуючи беззаперечну мотивацію, вони знаходять
можливість самореалізації.
Переваги проектної роботи
По-перше, у тому, що проектна робота мотивує. Працюючи над проектом, учні
проводять невелику дослідницьку роботу з теми, яка їх цікавить. Вони активні,
зацікавлені: шукають інформацію у книжках, довідниках, енциклопедіях, мережі
Інтернет, спілкуються з іншими людьми, знаходять ілюстрації тощо.По-друге, проектна робота особистісно орієнтована. Зосереджуючи увагу на темі, учні мають можливість збагатити власні знання, порівняти свої уявлення з дійсністю.
По-третє, проектна робота має загальноосвітню цінність. Більшість сучасних шкільних програм потребують, щоб викладання предметів сприяло розвитку в учнів ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, співпраці та корисних дослідницьких навичок. Така робота є практичним шляхом реалізації цієї практичної мети на уроці.
По-четверте, проектна робота найкраще інтегрує освіту та виховання.
По-п'яте, дає можливість учням:
По-п'яте, дає можливість учням:
- подолати мовний бар'єр;
- збагатити словниковий запас;
- відчути впевненість у собі;
- успішно виконувати науково-дослідну роботу;
- використовувати набуті знання і навички у подальшому житті.
Проектна робота дає можливість учителеві застосувати комунікативні,
інтерактивні, групові технології навчання та тим самим зробити весь
навчально-виховний процес високоефективним.
Проектна робота не може бути єдиним методом, який сприяє розвиткові
комунікативних, лінгвістичних і соціокультурних навичок. Але цей прийом є найефективнішим для роботи майже на усіх рівнях вивчення мови для
різних вікових груп та для учнів з різними розумовими здібностями.
Проектна робота — це ідеальна можливість для учнів використати свої знання
англійської мови індивідуально та творчо, що дасть їм реальне відчуття власних
досягнень. Використання проектної методики в процесі навчання дає змогу
застосовувати мовні навички та вміння на практиці.
Проектні роботи учнів 5-7 класів
Немає коментарів:
Дописати коментар