неділя, 20 березня 2016 р.

Проектна діяльність на уроках англійської мови

Учитель — це той же вчений, але в своїй особливій лабораторії, де він, всебічно вивчаючи учнів, нев­пинно творить, щоденно веде пошу­ки найдосконаліших методів проек­тування доль і душ людських.
Б. ПАТОН

Удосконалення загальної середньої освіти спрямовано на пе­реорієнтацію процесу навчання, на розвиток особистості учня, нав­чання його самостійно оволодівати новими знаннями. Сучасна молода людина об'єктивно змушена бути більш мобільною, ін­формованою, критично і творчо мислячою, а значить і більш мо­тивованою до самонавчання і саморозвитку.
Сьогодні пріоритетними є ті концепції чи системи навчання іноземних мов, котрі реалізують особистісно орієнтований, діяль­ніший, комунікативно-когнітивний і соціокультурний підходи до вивчення іноземних мов.


Особистісний зміст навчання, його практична спрямованість реалізується через:
  • урахування вікових особливостей учнів, їхніх інтересів, можливостей і потреб, що проявляється у відборі предметного змісту мовлення; 
  • надання учню права вибору рівня навченості й подальшого про­філю навчання;
  • урахування професійних устремлінь учнів та їх потреб за ра­хунок введення профільної освіти у старших класах;
  • формулювання вимог до рівня підготовки учнів, за яких діяль-нісна складова домінує над знаннієвою.

Діяльнісна спрямованість навчання іноземних мов відображе­на в цілях навчання і в структурі програми: акцент зміщений на розвиток іншомовної комунікативної компетенції учня в єдно­сті всіх її складових (мовної, мовленнєвої, соціокультурної, нав­чально-пізнавальної компетенції).
Зміст навчання зорієнтовано на розвиток мотивації учнів до вивчення і на формування умінь у всіх видах мовленнєвої діяльності, розвиток загальних навчальних умінь і навичок, отримання учнями досвіду навчальної, пізнавальної, комунікативної, практичної діяльності.
Найбільш прийнятою технологією навчання «навчання у співпраці» (парні та групові види робіт) і «проектна методика». 
Основні завдання "проектної методики" -  розвивати вісім інтелектуальних здібностей, що мають безпосереднє відношення до формування творчості, особливо у молодшому шкільному віці: розкутість, невимушеність; гнуч­кість мислення, здатність змінити свою думку; оригінальність, нестереотипність; точність у відпрацюванні кожної деталі; цікавість; швидке орієнтування у складній ситуації; почуття комфорту поміж складного і невизначеного; уява і фантазія.
Проектна робота допомагає дітям вільно висловлювати свої думки в невимушеній, але педагогічно скерованій обстановці. Окрім того, школярі вчаться працювати в колективі, де від кожної окремої думки залежить, яким буде результат. Важливим у створенні проекту є й те, що така діяльність дає змогу безпосередньо «по­бачити» кінцевий результат і втілити у ній весь свій попередній досвід. Під час презентації кінцевого результату — готового про­екту — діти спроможні виразити себе без страху помилитися, го­туються до виступу перед аудиторією, можуть бути і членами жу­рі і самі виступати у ролі «конкурсантів».

Проектна технологія підвищує як рівень інтелектуального роз­витку дитини, так і соціально-комунікативну роль кожної особи­стості в колективі, стимулює інтерес учнів до нових знань, розви­ток дитини через розв'язання проблем і застосування їх у конкрет­ній діяльності.
Проект — це самостійна планована і реалізована школярами робота, в якій мовне спілкування введене в інтелектуально-емоційний контекст іншої діяльності. Учні використовують мову для виконання завдань, що характеризуються новизною результату і нових способів його досягнення. Для цього їм пропонуються різні творчі комунікативні завдання, які орієнтуються на розв'язання проблем.

Проекти можуть бути представленні як:

  • творча робота з малюнками, аплікацією, вирізками з періодич­них видань;
  • стіннівка;
  • тематична виставка поробок;
  • фотоколаж;
  • плакати, буклети, проспекти; випуски газет чи журналів на одну з тем;
  • видання книжок;
  • створення радіо й телепрограм;
  • проведення вечірок (концертів, вистав і свят);
  • організація пресконференцій; 
  • ігри, вікторини;
  • інтерв'ю.
Застосовуючи проектну роботу під час процесу навчання, існує можливість ознайомити дітей ближче, яскравіше з культурою, традиціями та звичаями країн і національностей, мова яких вивчається. Учні перетворюються з пасивних слухачів на активних учасни­ків цих традицій, що допоможе їм на все життя запам'ятати такі проекти. У дітей з'являється велика впевненість у своїх здібностях, інтерес до вивчення певної культури та англійської мови загалом у багатьох учнів змінюється ставлення до уроку на позитивне, поліпшуються оцінки і відчувається чималий прогрес у вивченні предмета.
Мета проектної роботи в тому, що кожна дитина має можли­вість проявити себе як найкраще: продемонструвати свої творчі здібності, використовуючи при цьому набуті знання й навички і лексики, граматики тощо, поділитися життєвим досвідом, розкрити в собі й у своїх друзях нові таланти, позбутися багатьох комплексів, мати на все свою власну думку і не боятися її аргу­ментувати, навчитися слухати думки інших і поважати їх. До цієї роботи треба  залучати абсолютно всіх учнів, не враховуючи рівень їх знань або вік. Бо тут важливий безпосередньо процес роботи, а не її результат.
Сучасна педагогіка розрізняє такі типи проектів за складом учасників проектної діяльності:

  • Індивідуальні 
  • Колективні (парні, групові)
  • Дослідницькі 
  • Творчі
  • Інформаційні
  • Проекти з використанням комп'ютерних технологій та Інтернету
  • Практичні

Метод проектів спрямований на те, щоб розвинути актив­не самостійне мислення дитини і навчити її не просто запам'ято­вувати і відтворювати знання, які дає йому школа, а вміти засто­совувати їх на практиці.
Треба пам'ятати, щоб розв'язати проблему, яка лежить в ос­нові проекту, школярі повинні володіти певними інтелектуаль­ними, творчими і комунікативними вміннями. До них можна від­нести вміння:

  • працювати з текстом (виділяти головну думку, вести пошук пот­рібної інформації в іноземному тексті);
  • аналізувати інформацію;
  • робити узагальнення, висновки;
  • використовувати різноманітний довідковий матеріал.

Завданням навчання різних видів мовленнєвої діяльності і є формування багатьох із названих умінь. До творчих умінь належать уміння:
  • вести дискусію, чути і слухати співрозмовника, відстоювати свою точку зору, підкріплену аргументами;
  • знаходити компроміс із співрозмовником;
  • лаконічно висловлювати свою думку.

Таким чином, для грамотного використання методу проектів необхідна значна підготовка, яка здійснюється в цілісній систе­мі навчання в школі. Така підготовка має проводитися постійно, систематично і паралельно з роботою над проектом.

Якщо вчитель вирішив використати при вивченні якогось роз­ділу чи питання програми метод проектів, він повинен все чітко продумати, розробити, передбачити, визначити навчальні завдан­ня, розрахувати, яку допомогу можна надати учням, не пропо­нуючи готових рішень.
У курсі іноземної мови метод проектів може використовувати­ся практично до будь-якої теми, оскільки відбір тематики здійснюється з урахуванням практичної значимості для учня (людина і її оточення). Головне це сформулювати проблему, над якою учні будуть працювати під час роботи над темою.
Технологія проектування передбачає розв'язання учнем або гру­пою учнів якої-небудь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з дру­гого — інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, творчості.
Працюючи над проектом в групі чи індивідуально, учень опи­няється в середовищі, яке сприяє розвиткові умінь і навичок окре­слення проблеми, визначення мети, збирання інформації, обгово­рення форми роботи і вироблення оптимальних шляхів її вико­нання й презентації. Проект дає можливість кожному учасникові, незалежно від рівня його підготовки, виявити свою індивідуальність і зробити особистий внесок у спільну справу. Правильно визначені умови і завдання навіть в індивідуальному проекті залучають учня до взаємодії з однокласниками, вчителями, бібліоте­карем, іншими фахівцями, до розвитку навичок роботи з каталогом чи в Інтернеті. У разі парної чи групової роботи по-новому постають проблеми лідерства і партнерства. Учасникам групового проекту доводиться організовувати обговорення завдання, вчитися раціонально розподіляти обов'язки в групі, досягати консенсусу шляхом конструктивного компромісу, вчитися робити вибір, брати на себе відповідальність за прийняте рішення. У проектній діяльності учні з вищим рівнем підготовки надають допомогу «по­вільним» (слабшим) учням, тобто учні навчаються один у одного. «Повільні» учні почуваються комфортно. Отримуючи беззаперечну мотивацію, вони знаходять можливість самореалізації.

Переваги проектної роботи
По-перше, у тому, що проектна робота мотивує. Працюючи над проектом, учні проводять невелику дослідницьку роботу з теми, яка їх цікавить. Вони активні, зацікавлені: шукають інформацію у книжках, довідниках, енциклопедіях, мережі Інтернет, спілкую­ться з іншими людьми, знаходять ілюстрації тощо.
По-друге, проектна робота особистісно орієнтована. Зосере­джуючи увагу на темі, учні мають можливість збагатити власні знання, порівняти свої уявлення з дійсністю.
П
о-третє, проектна робота має загальноосвітню цінність. Біль­шість сучасних шкільних програм потребують, щоб викладання предметів сприяло розвитку в учнів ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, співпраці та корисних дослідницьких навичок. Така робота є практичним шляхом реалізації цієї практичної мети на уроці.
По-четверте, проектна робота найкраще інтегрує освіту та ви­ховання.
По-п'яте, дає можливість учням:
  • подолати мовний бар'єр;
  • збагатити словниковий запас;
  • відчути впевненість у собі;
  • успішно виконувати науково-дослідну роботу;
  • використовувати набуті знання і навички у подальшому житті.


Проектна робота дає можливість учителеві застосувати кому­нікативні, інтерактивні, групові технології навчання та тим самим зробити весь навчально-виховний процес високоефективним.
Проектна робота не може бути єдиним методом, який сприяє розвиткові комунікативних, лінгвістичних і соціокультурних на­вичок. Але цей прийом є найефективнішим для роботи майже на усіх рівнях вивчення мови для різних вікових груп та для учнів з різними розумовими здібностями.
Проектна робота — це ідеальна можливість для учнів використа­ти свої знання англійської мови індивідуально та творчо, що дасть їм реальне відчуття власних досягнень. Використання проектної методики в процесі навчання дає змогу застосовувати мовні на­вички та вміння на практиці.

            Проектні роботи учнів 5-7 класів 



Немає коментарів:

Дописати коментар